И аще по истине сице латынская Церкви мудръствоваше и управляшеся, якоже Николай прелестник софист утвержает, лепо бы убо было всяко и нужно нам соединятися им братскы, всяко прение и свар отложившим, и мир и единомыслие возлюбити. Понеже убо во многих является лжущ Николай, и наипаче в нихже глаголет латынскую Церковь соблюдающу вся непретворна преданыя ей от святых апостол и богодохновенных отец, богословны догматы и таиньства, ихже той члены наричет, прииди ныне, с Богом помощником, разсмотрим и уразумеим с прилежанием Николаева софистика оправданиа и изобличенна евангельскою истинною, лжива суща. Не приимаим их отнюдь в мыслех нашых, но отвергше я, акы блазняща нас от правыя и неблазненыя, отцы преданныя, веры нашея, да пребываем не отступни, в нихьже научихомся от самех святых апостол и преподобных и богоносных отец наших.
Но время уже начати мне стязаний, яже к нему. Начну же отънюдуже и он начинает. Добро, о Николае! и зело добро и спасительно есть, еже промежу вам и нам соединение и единомыслие; сего бо кроме не можем имети Спаса Христа посреди нас. Сам бо глаголетъ: идеже бо аще будут два или три собрани во имя Мое, тамо есмь посреди их [4]. Но ниже исповедати Всесвятую Троицу можем, аще не имамы друг ко другу чисту и совершенну любовь, якоже иерей возглашает нам от божественнаго олтаря, во время священныа литоргии, иже глаголетъ: возлюбим друг друга, да единомыслием исповемы Отца и Сына и Святаго Духа, Троицу единосущную и неразделимую. Но, о премудреиший Николае! аще весьма хощете нам поистинне соединитися с вами, преже соединитеся сами вы с богоглаголивыми апостолы и собравшимися во Святем Дусе седмыми Вселенскыми Соборы, иже изрядну апостольскую догму, глаголю же о присносущнем происхождении Божественнаго Утешителя, преступисте и приложисте во священном символе православныя веры, глаголюще: иже от Отца и Сына исходит, супротивно всем вкупе восточным богодохновенным богословцом и самем святым апостолом.
Сие мудръствующе и учяще, и не трепещете страшных онех проклинаний священных соборов, в нихъже и сами блаженейшии архиереи римстии, вкупе с прочими четырьми патриархи, утвержаху во Святем Дусе православную веру. Како убо глаголеши ты, яко латынская Церковь соблюдает прилежно православную веру, якоже и прият ю из начала от самех апостол и святых отецъ? кый апостол или евангелист сие предаетъ? или котории святии отцы, вкупе собравшеся, сие приложишя во священом символе? никакоже сие покажеши; сопротивно же паче обрящеш сие отречено суще, и мудръствующих сие подлагаемых анафеме. Наипаче третий Собор, емуже начальник бе священный Кирил патриарх александрьскый, иже исполнил богословие, еже о Святем Дусе, и запечатле e с святым Собором, иже не точию мне и тебе не велит приложити что отнюдь к еже что от него запечатленному священному символу, ниже пременити, ниже уложити ни едино речение, но ниже себе велит дерзнути сицево что в священном символе, иже и глаголет с святым Соборомъ: аще же кто после нас дерзнет, рече, таково что, да будет анафема, сиречь проклят. Что противу сих глаголеши, о Николае? или не вериши сим, акы какъбы недобре уставленым святым Соборомъ? И аще не имеши веры сим, ниже приемлеши я, что ино речем о тебе, разве, яко беснуешися? Вериши ли, о Николае, яко Духом Святым собрашяся богоноснии они светильникы и Божественным Духом учими богословишя и уставишя добре и запечатлешя священный символ непорочныя нашеа православныя веры? Аще убо веру имаши, отступися прочее латыньскаго сего преслушания и непокорства, инъже недугует с тобою вкупе латынская Церковь, и исповедуй со всеми древними соборы, яко от Отца единого происходит существенне Всесвятый Дух, якоже сам собезначалный и сприсносущный Отцу Сын и Слово научил есть сие святым евангелием, еже от Иоанна, рек своим ученикомъ: егда же приидет Утешитель, Егоже Аз послю от Отца, Дух истинный, иже от Отца происходит, и прочяа [5].
Приими сие тайно богословие, произшедше от самех неложных уст Христа Бога нашего и вашего; приими сие учительство со всякою верою и благоговеинством, царствие Божие иносказательне именуемо, зане в самый живот вводит насъ; приими сие тайноучение, акы детищ беззлобив приимает, яже учителя своего, учениа, да сподобишися внити в не. Аще бо, рече, не приимете царствие Божие, якоже дети, не имате внити в не [6]. Вышша себе не взыскуим, братие, да удовлимся откровенными нам от Духа Святаго самим Спасом и Вселенскыми Соборы. Несть, рече, ученик вышше учителя своего, ни раб выше своего владыкы; довольно, рече, ученику, да будет якоже учитель его, и прочяя. Мы от сея Владычния поклоняемыя притчи просвещаеми, и блаженнаго апостола Павла послушающе, заповедующаго нам не мудръствовати паче, еже подобает мудръствовати, сиречь паче писанных откровенных Святым Духом, но мудръствовати, яко целомудръствовати, сиречь познавающим худость наших помысл пребывати внутрь устав смиреномудрия, да пребываим убо тверди и непоступни внутрь устав изложеныя благочестивыя веры от святых апостол и священных собор, и далее сих ниже возводимся, ниже возносимся.